14/2023W numerze między innymi:Fatma Said w okładkowej rozmowie z Jakubem Kuklą przyznaje, że nie radzi sobie z aplauzem.Opera ma przyszłość. Bierzemy pod lupę najnowsze osiągnięcia w operowym świecie – przyglądamy się repertuarowej rewolucji w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, podejmujemy próbę określenia najważniejszych kierunków, w których zmierzają polscy twórcy gatunku oraz analizujemy utwory, który powstają dla najmłodszych. Piszą: Jacek Marczyński, Aneta Derkowska oraz Maria Majewska-Mocek. Relacje z festiwali: Survival we Wrocławiu, Ephemera w Warszawie, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, a także z ostatniego koncertu Simona Rattle’a z LSO oraz ze spektakli: „Peter Grimes” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, „Włoszka w Algierze” w Polskiej Operze Królewskiej, „Faust” w Teatrze Wielkim w Łodzi. Recenzje sześciu albumów, m.in. kompletu symfonii Carla Nielsena, nowych płyt Andrzeja Szadejki czy reedycji nagrania „V Symfonii” Mahlera pod batutą Claudia Abbado, a także książek: „Słownik odgłosów somatycznych” Adama Regiewicza oraz „Holy Ghost: The Life and Death of Free Jazz Pioneer Albert Ayler” Richarda Kolody. Paweł Romańczuk pisze o nietypowych instrumentach w muzyce współczesnej, a Mateusz Ciupka o antypodach awangardy – twórczości Neda Rorema i Romualda Twardowskiego. Dominika Micał przesyła muzyczną pocztówkę z Łańcuta. Spis treści:STREFA RUCHULepsza współczesność niż klasyka – Jacek MarczyńskiNajwiększy z muzycznych paradoksów – Aneta DerkowskaDorastanie z operą – Maria Majewska-MocekRELACJESłoje, rury i tramwaje – Joanna KwapieńDekonstrukcja przesilenia – Angelika TraczTurangalîla na miarę XXI wieku – Jerzy StankiewiczRekonstrukcja zdarzeń – Dominika OlenderZmierzch w muzeum – Krzysztof StefańskiŻywioł morza i tłumu – Bartosz KamińskiPoskromienie złośnika makaronem – Tomasz PasternakBunt samotnej Małgorzaty – Jacek MarczyńskiWYDAWNICTWABanalne skojarzenia – Krzysztof StefańskiKoniec moim jest początkiem – Bartosz WitkowskiNowości znad Bałtyku – Witold PaprockiLitanie dla Ostrej Bramy – Jacek MarczyńskiPłytoteka#: Symfonia obłędnej miłości. Pięć interpretacji – Przemek PsikutaMuzyka, której nie słychać – Mariusz GradowskiWymagające ćwiczenia ze słuchania – Wioleta ŻochowskaStalowowolanka – Piotr MikaZ kobiecych rąk – Katarzyna RyzelPrzyjemna podróż – Katarzyna RyzelStłumione lamentacje, agresywne wydalanie – Jan TopolskiAlbert Ayler pod lupą – Maciej KrawiecROZMOWAFatma Said: Dopóki śpiewam, wszystko jest w porządku – Jakub KuklaSWOBODA RUCHUKoń trojański eksperymentu czy kolorowy potwór – Paweł RomańczukAntypody awangardy: Ned Rorem, Romuald Twardowski – Mateusz CiupkaOD REDAKCJIZmierzch opery – Daniel CichyFELIETONOrkiestra gra na końcu – Bartek Chaciński, Jacek Hawryluk (HCH)Z ARCHIWUM ROpera wczoraj, opera jutro – Katarzyna RyzelREKOMENDACJEWydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcjaMUZYCZNE POCZTÓWKIMuzyczne dziedzictwo Lubomirskich – Dominika Micał