Odkrycie w Bibliotece Opery Paryskiej po przeszło stu latach unikatowego i dotychczas nieznanego zbioru autografów (głównie fragmentów, ale także krótkich utworów) kompozytorów polskich końca XIX wieku jest sprawą bez precedensu. Zamówione przez Charles’a Malherbe’a na Wystawę Światową w Paryżu w 1900 r. manuskrypty, zapisane na specjalnych, ozdobnych formularzach, mają niedające się przecenić znaczenie dla kultury muzycznej. Są to autografy 27 kompozytorów, niektórych zupełnie dziś zapomnianych, innych, jak Henryk Melcer, Tadeusz Joteyko, Ludwik Grossman, Roman Statkowski, Józef Wieniawski i Mieczysław Karłowicz, w mniejszym lub większym stopniu obecnych w repertuarach solistów, kameralistów i zespołów orkiestrowych.
Wydobyte na światło dzienne nieznane autografy są rewelacją naukową i ucztą estetyczną.
Przepiękne rękopisy w zbiorach Biblioteki Narodowej Francji w Paryżu odnalazła Ewa Talma-Davous, opracowania zbioru, przygotowania go do wydania wraz z biogramami twórców dokonała prof. Irena Poniatowska.