Czym jest rapsodia? Jak ją postrzegano, jak o niej pisano na przestrzeni dziejów? W jaki sposób ją definiowano? Czym się wyróżnia, co stanowi jej kwintesencję? I dlaczego wciąż warto o rapsodii mówić, badać meandry jej przeszłości, spekulować na temat jej przyszłości oraz zgłębiać tajniki jej niezaprzeczalnego czaru: uroku zaklętego w specyficznym ‘rapsodycznym’ – porównywalnym z ‘cygańskim’ – charakterze?
Książka Nie tylko cygańska… Studium o rapsodii muzycznej przynosi odpowiedzi na te pytania, będąc pierwszym w języku polskim opracowaniem poświęconym rapsodii. W książce omówiona została historia gatunku zarówno w literaturze, jak i muzyce, i to od czasów starożytnych aż do współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów definiowania rapsodii w różnych okresach historycznych. Za przełomowe uznano złączenie rapsodii z popularyzowaną w XIX wieku, a postrzeganą jako ideał romantyczny, wyimaginowaną cygańskością; zauważono również interesujące paralele i różnice między rapsodią a balladą. Prześledzenie losów rapsodii na przestrzeni wieków to zarazem poszukiwanie źródeł jej niezwykłej popularności i uniwersalności.
Książka jest w poslkiej wersji językowej, zawiera też streszczenie w języku angielskim.