Element #: 15412

Element #: 15412
Zaskakujący zbiór wczesnych pieśni Konstantego Regameya, wybitnego kompozytora szwajcarsko-polskiego, wywodzącego się z Kijowa, powstał w 1921 roku w Warszawie. (…) Rękopiśmienny czystopis zawiera sześć dokładnie datowanych pieśni (w rzeczywistości pięć, bowiem Уход в сны (Odejście w sny) zamieszczona jest w dwóch wersjach: na tenor lub sopran i bas), których kolejność nie jest przypadkowa. Ułożenie ich w rękopisie przez kompozytora wskazuje na przemyślaną ideę rozwoju, narastania napięcia i wyrazu jako całości. Na pierwszym miejscu kompozytor umieścił pieśń do wiersza w języku polskim, sygnowanego nierozwiązanymi inicjałami E. W., nieznanego autora. Pieśń ta stanowi jakby preludium do dalszych pięciu pieśni do wierszy poetów rosyjskich. (…)
Regamey nie określił tych pieśni mianem cyklu. O ich istnieniu wspominał jedynie na marginesie, nie przywiązując zapewne większej wagi do swojej wczesnej twórczości. Stanowią one dla nas jednak niezwykle cenny zbiór jako najwcześniejsze zachowane pieśni kompozytora, którym nadałem umowny tytuł Pieśni młodzieńcze. Pod tym przybranym tytułem nieznane dotychczas pieśni Konstantego Regameya zostały pierwszy raz wykonane przez Olgę Pasiecznik i Macieja Grzybowskiego w 1997 roku w Krakowie.
Jerzy Stankiewicz (fragment omówienia Pieśni)
Ten produkt nie ma jeszcze opinii.