Opis produktu
Tytuł utworu pochodzi od dwóch słów: greckiego πρίσμα (prisma – pryzmat) i łacińskiego iris (tęcza). Oba wyrazy mają silny związek z optyką. Pierwszy łączy się z dyspersją, czyli zjawiskiem rozszczepienia światła. Od drugiego natomiast wzięło swą nazwę zjawisko iryzacji (tęczowania).
Oba te zjawiska miały wpływ na treść kompozycji. Pierwsze – dyspersja – stało się podstawą do zastosowania trzech różnych temp na początku utworu, po jednym dla każdego z muzyków, co pozwoliło wykreować wrażenie rozproszenia (zwolnienia) „wiązki” każdej partii względem pozostałych. Mamy odczucie, że skrzypce grają w tempie najszybszym, altówka w wolniejszym, a wiolonczela – w najwolniejszym. Już sam początek kompozycji wyznaczają miarowe rytmy, de facto te same dla wszystkich instrumentów, ale realizowane w trzech różnych tempach, skorelowanych ze sobą prostą proporcją 2:3 i 3:4.
Na tym tle pojawiają się coraz liczniejsze ozdobniki, gesty instrumentalne, przebiegi wzbogacające surowe, rytmiczne partie z początku utworu. Ornamenty te mienią się coraz bardziej na tle zanikających prostych rytmów – niczym w procesie iryzacji, gdy w wyniku interferencji światła na wielowarstwowej powierzchni przezroczystych lub półprzezroczystych ciał (np. masy perłowej, plamy benzyny czy bańki mydlanej) powstają opalizujące kolory.
Paweł Hendrich
Dane szczegółowe produktu
- Autor: Paweł Hendrich
- EAN: 9790274038915
- Kod produktu: 13172
- Język wydania: angielski, polski
- Wersja językowa tekstu: angielski, polski
- Numer wydania: 1
- Rok wydania: 2024
- Format: N4 stojący
- Liczba stron: 106
- Oprawa: Teczka
Opinie
Ten produkt nie ma jeszcze opinii.
Pozostałe pozycje z serii: