Zeszyt zawiera ćwiczenia przeznaczone dla kształcących się organistów kościelnych i dotyczy aspektu związanego z tworzeniem akompaniamentu do pieśni oraz z kierowaniem śpiewem. Autor zbioru, wrocławski kompozytor i organista Tomasz Kulikowski, przedstawia 36 pieśni z różnych okresów liturgicznych, opracowanych w fakturze dwugłosowej (sopran – bas) z zapisem symboli pełnego przebiegu harmonicznego. Podany dwugłos jest fakturą wyjściową, którą należy uzupełniać do pełniejszej harmonii – jednymlub dwoma głosami bądź też swobodnie budowanymi akordami ze zmienną liczbą składników. Zgodnie z zamierzeniem autora niniejszy zbiór może służyć różnym celom i być przykładem współgrania elementu melodycznego z harmonicznym, linearnego prowadzenia głosu basowego i rozwiązywania pewnych kwestii harmonicznych, a także sposobu realizacji akcentacji uwzględniającej puls wynikający z metryki melodii oraz tempa jej wykonywania. Przykłady mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych ćwiczeń, realizowanych we własnym zakresie – także w odniesieniu do innych pieśni.