Trzech wybitnych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, trzy podobne stylistycznie, a całkiem odmienne pod względem charakteru kompozycje, i trzy instrumenty o zbliżonym rodowodzie, ale zupełnie różnym brzmieniu i temperamencie. Oto główne komponenty Harmonia Polonica Nova - drugiego już albumu Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży prezentującego gatunek koncertu we współczesnym ujęciu polskich twórców.
Tym razem w rolach głównych występują akordeon, dwa pozytywy i harmonijka ustna, instrumenty bardzo sobie bliskie pod względem genezy, a równocześnie silnie różniące się między sobą barwą, możliwościami, a przede wszystkim - charakterem. Wszystkie wywodzą się w jakimś stopniu od organów i również od organów zaczęła się historia tej płyty, co tylko potwierdza popularne stwierdzenie o organach jako „królu instrumentów”. Dwa spośród trzech prezentowanych koncertów to kompozycje przeznaczone pierwotnie właśnie na organy z orkiestrą, a ich historia sięga kilkanaście i dwadzieścia kilka lat wstecz.
Spis utworów
Paweł Łukaszewski
Concerto for accordion and string orchestra (2018)
1. Moderato secco[3:12]
2. Adagio giocoso[4:15]
3. Moderato marcato[2:38]
Dariusz Przybylski
Concerto festivo for two positive organs and chamber orchestra, Op. 45 (2008)
4. Ouverture [4:15]
5. Air[4:17]
6. Fantasie[2:21]
7. Sarabande[6:10]
8. Toccata[5:17]
Krzysztof Herdzin
Concerto for harmonica and string orchestra (2019)
9. Allegro imperioso[11:31]
10. Moderato pomposo[7:45]
11. Allegro con legerezza[9:57]
Roman Perucki /pozytyw/
Klaudiusz Baran /akordeon/
Hanna Dys /pozytyw/
Kacper Smoliński /harmonijka ustna/
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
Jan Miłosz Zarzycki /dyrygent/