Hommage a Bach jest rodzajem hołdu muzycznego złożonego przez współczesnego kompozytora wielkiemu kantorowi z Lipska na 250-lecie jego śmierci. To jego bowiem muzyka pozwoliła autorowi tych słów jeszcze w zaraniu jego drogi twórczej na zgłębienie sensu i istoty fenomenu muzyki jako najdoskonalszej emanacji Harmonii i Piękna znajdującej swój wyraz w doskonałości formy, mistrzostwie warsztatu i głębi wypowiedzi. We wszystkich pięciu ogniwach cyklu przejawia się stale powracająca bachowska nuta rozpoznajemy ją w licznych recytatywach, szybkich biegnikach i figuracjach, a także reminiscencjach, jak to ma miejsce np. w końcowej Toccacie. Łączy je ta sama myśl dążenie do syntezy tradycji i nowoczesności jako wyrazu uznania prymatu EWOLUCJI w sztuce nad REWOLUCJĄ, synonimem pozornego postępu i źródła destrukcji. Myśl ta, której wierny jestem od początku moich prób kompozytorskich, znalazła w chyba najpełniejszy wyraz. Prawykonanie utworu miało miejsce 15 lutego 2001 roku w Edmonton (Kanada). Grała Magdalena Adamek. [Romuald Twardowski]