Koncerty fortepianowe Chopina łączą w sobie dwa żywioły: czystej gry i pełnej wyrazu poetyki. Wirtuozerię i romantyczność. Błyskotliwość pianistyczna, wykształcona w utworach w stylu została w nich doprowadzona do perfekcji, lecz zarazem – pożegnana. Oba stanowią bezpośredni wyraz osobowości kompozytora, która objawiła się w nich po raz pierwszy z tak wielką siłą i skonkretyzowała w zespole cech tworzących indywidualny styl Chopina.
Koncert fortepianowy f-moll
Rozmiarami znacznie krótszy od koncertu e-moll jest odmienny także w rodzaju ekspresji: bardziej liryczny, rysowany delikatnymi, pastelowymi barwami. Szczególnie słynna jest część druga, Larghetto, którą Chopin pisał pod natchnieniem pierwszej miłości.
Wydanie źródłowo-krytyczne zredagowane przez Jana Ekiera i Pawła Kamińskiego na podstawie rękopisów, kopii zatwierdzonych przez samego Chopina i pierwszych wydań. Jego celem jest przedstawienie twórczości Chopina w autentycznym kształcie.
Wersja miniaturowa nie zawiera komentarza źródłowego ani wykonawczego.
Partytura w wersji koncertowej, odtworzona przy uwzględnieniu także innych źródeł przekazujących intencję Chopina, tworzy tom 34 B VIIIb. Koncert w autentycznym układzie na jeden fortepian tworzy tom 14 A XIIIb. Wersja z drugim fortepianem, zawierająca wyciag partii orkiestry, tworzy tom 31 B VIb. Wersja historyczna po raz pierwszy od czasów Chopina wiernie odtwarza najstarszy zachowany zapis partii orkiestry. Jest to tekst, który kompozytor zgodził się opublikować.