Wersja Druk nuty
Dostępność: Druk na życzenie
Realizacja: do 14 dni
59,00 zł

Kwartety smyczkowe

opp. 37, 56
Wydawca: PWM/kopia na życzenie
Nr ISBN ISSN: 8322410522
Kod produktu: 8151
głosy
Seria: Camera
Plik:

Opis produktu

Zdzisław Jachimecki tak pisał w 1927 r. o I Kwartecie smyczkowym: ''Seraficki początek tego kwartetu zbudowany na bezwzględnie najzgodniejszych harmoniach budzi prawdziwą sensację''. W tym allegrze sonatowym panuje atmosfera charakterystyczna dla muzyki skrzypcowej Szymanowskiego z czasów fascynacji impresjonizmem. Spokojna, lecz pełna wyrazu kantylena rozbrzmiewa zazwyczaj w uprzywilejowanym wysokim rejestrze na tle szmerowego towarzyszenia. Na moment zmianę klimatu wprowadza początek II części. Prosta melodia tematu poddawana jest wariacyjnym przemianom, z których już początkowa przywraca atmosferę I części kwartetu. Ustęp Lento assai przywodzi na myśl klimat muzyczny I koncertu skrzypcowego i Mitów. Część ta łączy się attaca z finałem radykalnie zmieniającym charakter utworu. ''Obie te części nie zapowiadają zgoła niespodzianki, jakie czekają słuchacza w finale kwartetu - pisze Jachimecki - jest to ustęp ściśle politonalny [...], zbudowany jako fuga w czterech tonacjach akordu zmniejszonego septymowego c, es, fis i A-dur. Jest to zupełny unikat muzyki współczesnej, który doszedł do najśmielszych kombinacji politonalnych'' Rytmiczna motoryczność nadaje tej części wyjątkowy charakter na tle ówczesnego języka muzycznego Szymanowskiego. W II kwartecie smyczkowym (1927) dedykowanym dr Olgierdowi i Julii Sokołowskim ważną rolę odgrywa rapsodyczna kantylena i efekty kolorystyczne. W miarę przeobrażania tematu muzyka staje się coraz bardziej ekspresyjna, a szeroki wachlarz artykulacji na ogół w cichej dynamice i con sordino oraz liczne tremola, tryle, flażolety stwarzają niezwykłe efekty brzmieniowe. Kontrast i wyraźne ożywienie wprowadzone w Vivace, scherzando podkreśla dodatkowo połączenie obu części attaca. Profil rytmiczny scherza jest wyrazisty, a liczne akordy mają nawet szorstkie, dysonujące brzmienie. Charakterystycznym rysem tej części jest nawiązanie do folkloru poprzez motywy wyraźnie spokrewnione z Harnasiami. Echa muzyki góralskiej słychać również w finałowej fudze podwójnej - drugi temat fugi, wywiedziony z pierwszego, oparty jest na skali podhalańskiej, a finalna kulminacja wieńczy kwartet ludowo brzmiącymi akordami.

Dane szczegółowe produktu

  • Autor: Karol Szymanowski
  • Autor opracowania: Zofia Helman
  • Kod produktu: 8151
  • Numer wydania: 1
  • Rok wydania: 1980
  • Format: A4 stojący
  • Liczba stron: 64
  • Oprawa: Miękka

Obsada:

Plik:

Pozostałe pozycje z serii: