Spis treści : Rozdział 1. Rodzina ważnym środowiskiem w rozwoju muzycznym dziecka Rodzina jako podstawowa grupa społeczna Rozwój zainteresowań muzycznych w rodzinie Formy aktywności muzycznej Rozdział 2. Funkcjonowanie szkolnictwa muzycznego w Polsce Typy i zadania szkół muzycznych Szkoła muzyczna ważnym ośrodkiem życia kulturalnego Postrzeganie środowiska szkolnego przez absolwentów szkół muzycznych Rozdział 3. Kształcenie w szkołach muzycznych Plany nauczania na poziomie podstawowym Plany nauczania na poziomie średnim Retrospektywna ocena planów nauczania przez absolwentów szkół muzycznych Rozdział 4. Praca pedagogiczna nauczycieli szkół muzycznych Kwalifikacje i obowiązki nauczyciela Role zawodowe nauczyciela szkoły muzycznej Retrospektywna ocena pracy nauczycieli przez absolwentów szkół muzycznych Rozdział 5. Wartości niezbędne w zawodzie nauczyciela muzyki Istota wartości Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości Wartości uznawane i realizowane przez przyszłych nauczycieli muzyki Rozdział 6. Wybrane aspekty pracy dydaktyczno‐wychowawczej realizowanej w szkolnych zespołach muzycznych Rodzaje zespołów muzycznych Zadania nauczyciela prowadzącego szkolne zespoły muzyczne Praca dydaktyczno -wychowawcza w zespołach muzycznych Rozdział 7. Sukcesy i niepowodzenia uczniów szkół muzycznych Sukcesy w kształceniu muzycznym Przyczyny i sposoby przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym uczniów Niepowodzenia i sukcesy w ocenie absolwentów szkół muzycznych