Spis treści :
Rozdział 1.
Zagadnienia wstępne
1.1. Stan badań
1.2. Rozwój świadomości historyczno-muzycznej w Europie do końca XVII wieku
1.3. Zarys myśli historiograficznej w XVIII wieku
Rozdział 2.
Historiografowie i ich prace
2.1. Pionierzy – Printz, Bontempi, Bonnet-Bourdelot
2.2. Teoretycy i akademicy francuscy
2.3. Caffiaux, Marpurg, Blainville, Martini, Gerbert
2.4. W poszukiwaniu syntezy – Hawkins, Burney, Forkel
2.5. Teoretycy, literaci, kompilatorzy
Rozdział 3.
Koncepcje dziejów muzyki w XVIII wieku
3.1. Geneza i natura muzyki
3.2. Próby periodyzacji dziejów
3.3. Pozaeuropejskie kultury muzyczne
Rozdział 4.
Musica antiqua – Starożytna Grecja
4.1. XVIII -wieczny spór o sztukę antyku. Querelle des anciens et des modernes
4.2. Mityczna geneza muzyki greckiej
4.3. Problemy teorii muzyki
Rozdział 5.
Musica antiquo-moderna. W kręgu modalności europejskiej
5.1. Mit średniowiecza w kulturze XVIII wieku
5.2. Średniowieczna monodia
5.3. Od Guidona do Dunstable’a – w kręgu wczesnej polifonii
5.4. Rozkwit wielogłosowości (1450–1600)
5.5. Zapomniana epoka? Muzyka pierwszej połowy XVII stulecia w perspektywie historiografii XVIII -wiecznej
Rozdział 6.
Musica moderna. W poszukiwaniu wyznaczników muzycznej współczesności
6.1. Od modalności do systemu dur – moll
6.2. Ojcowie -założyciele musica moderna
6.3. „Augustian Age” – styl klasyczny pierwszej połowy XVIII wieku
6.4. Charlesa Burneya poglądy estetyczne na musica moderna