Opis produktu
Sonatina na puzon i fortepian, skomponowana w 1954 roku, jest bodaj najczęściej grywanym utworem Kazimierza Serockiego.
Na popularność i uznanie wykonawców zasłużyła sobie Sonatina także dlatego, że jej twórca dał dowody gruntownej znajomości instrumentu, któremu powierzył główną rolę. Utwór powstał wszak, podobnie jak Koncert na puzon i Suita na cztery puzony, w wyniku ścisłej współpracy Serockiego z wybitnym wirtuozem puzonu Juliuszem Pietrachowiczem. Pietrachowicz zademonstrował kompozytorowi zarówno możliwości, jak i ograniczenia instrumentu, a Serocki spożytkował tę wiedzę w sposób mistrzowski, wzbogacając repertuar puzonowy o utwór wyjątkowy i ponadczasowy.
Nie stronił przy tym od stawiania wykonawcom technicznych i wyrazowych wyzwań. Wymagana w pierwszej części (Allegro) szybka gra staccato i leggiero zdaje się przeczyć naturze puzonu predystynowanego raczej do gry głośnej i dostojnej. W drugiej części (Andante molto sostenuto) kompozytor zrekompensował niejako te trudności stwarzając wykonawcy sytuację bardziej komfortową – okazję do płynnej i ekspresyjnej gry w ramach opartego na łuku, trójdzielnego planu formalnego. W części ostatniej (Allegro vivace) powrócił natomiast do pomysłu gry lekkiej, wykorzystując jednocześnie swoistą „specjalność” puzonu, jaką są glissanda pomiędzy dwiema nutami. W całym utworze znaczącą rolę odgrywa zmienność metrum, pulsu i dynamiki. Cechuje go też wyrafinowana akordyka będąca dowodem poszukiwań w zakresie języka dźwiękowego, który wyzwala się spod panowania systemu dur-moll. Daje tu znać o sobie także tak typowe dla Serockiego, nieco rubaszne poczucie humoru.
ze wstępu Iwony Lidstedt
Dane szczegółowe produktu
- Autor: Kazimierz Serocki
- EAN: 9790274006518
- Kod produktu: 5241
- Język wydania: angielski
- Wersja językowa tekstu: angielski
- Numer wydania: 14
- Rok wydania: 2024
- Format: N4 stojący
- Liczba stron: 16
- Oprawa: Miękka
- Kraj pochodzenia: Polska
Opinie
Ten produkt nie ma jeszcze opinii.
Tagi:
Obsada:
Pozostałe pozycje z serii:
Janina Garścia
Mała suita
Różnorodna Mała suita Janiny Garści – harmonijny dialog dwóch fortepianów.
Marta Ptaszyńska
3 interludia
Eksperymentalne 3 Interludia – fascynujący dialog dwóch fortepianów pełen wyrafinowanej ekspresji.
Mikołaj Piotr Górecki
Toccata op. 4
Żywiołowa Toccata Góreckiego – dynamiczny dialog dwóch fortepianów pełen ekspresji i technicznego mistrzostwa.
Anton Diabelli
Ćwiczenia melodyjne
Melodyjne ćwiczenia na 4 ręce – doskonałe do nauki współpracy i wrażliwości muzycznej.
Stanisław Moniuszko
Pieśni, arie i tańce
Łatwy układ fortepianowy Pieśni, arii i tańców Moniuszki – idealny dla początkujących.