Element #: 11858
![Quartetto G-dur](/media/cache/attachment/filter/product_gallery_main/cfd646b508e8eaf0ad3fa52d426f48a6/82253/x65de85051c7af024699895.jpg.pagespeed.ic.i6pblwRnY8.jpg)
Element #: 11858
Utwór składa się z czterech części, zbudowanych na planie klasycznego cyklu sonatowego. W utworze tym kompozytor czerpie z rozwiązań warsztatowych typowych dla wiedeńskiego klasycyzmu, stosując również pewne charakterystyczne dla wczesnoromantycznego języka muzycznego elementy. Część pierwsza, , jest formą sonatową z dwoma wyraziście zarysowanymi i skontrastowanymi tematami oraz przetworzeniem, które odwzorowuje strukturę ekspozycji. Jedynie w zwieńczeniu repryzy kompozytor przełamuje schematyczność formy, wprowadzając odcinek kodalny, rozpoczynający się po pauzie generalnej tematem głównym w tonacji Es-dur w dynamice piano pianissimo. Ogniwo drugie – Andante – w formie wariacji stroficznych to część, w której najsilniej ujawnia się wczesnoromantyczna wyrazowość stylu Krogulskiego. Przekształceniom wariacyjnym towarzyszą gwałtowne zmiany dynamiczne, fakturalne i harmoniczne, a melodia tematu głównego oraz jej kontrapunkty w głosach towarzyszących ulegają schromatyzowaniu. W odróżnieniu od bogatej fakturalnie części drugiej Menuet charakteryzuje się prostą fakturą homofoniczną. Część ta rozpoczyna się energiczną myślą muzyczną w tonacji e-moll w dynamice forte, z którą silnie kontrastuje środkowe Trio w E-dur, utrzymane niemal bez wyjątku w wyciszonej dynamice. W finałowym Allegro vivo Krogulski sięga po stylizację krakowiaka, nadając tej części narodowy charakter. Niniejsza publikacja jest pierwszym wydaniem G-dur Krogulskiego, przygotowanym na podstawie rękopisu znajdującego się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej (sygn. VIII 1).
Obsada:
Pozostałe pozycje z serii: