Souvenir de Moscou op. 6 na skrzypce i orkiestrę (fortepian) należy do młodzieńczych utworów słynnego już w owym czasie wirtuoza i mniej jeszcze znanego kompozytora. Jest to fantazja na temat dwóch ballad Warłamowa - powstała w 1852 r. podczas rosyjskiego tournee H. Wieniawskiego. Jego styl określić można jako popisowo-wirtuozowski, co w równym stopniu dotyczy rapsodycznego, rozbudowanego wstępu (Maestoso), ja i poszczególnych wariacji. Całość stawia przed wykonawcą wysokie już wymagania techniczne, zarówno w odniesieniu do lewej ręki (pasaże, dwudźwięki, tryle, flażolety), jak i prawej (staccato a ricochet, arpeggia, akordy).
Wydanie obecne, jako źródłowo-użytkowe jest próba przekazania tekstu możliwie nie skażonego przy pomocy nowoczesnej notacji i z uwzględnieniem dzisiejszych kryteriów estetycznych. Opracowanie wykonawcze obejmuje palcowania, smyczkowania oraz dodatkowe, nieliczne sugestie dotyczące dynamiki, agogiki, artykulacji.
Z uwagi na muzyczną atrakcyjność oraz walory czysto instrumentalne Souvenir de Moscou stanowi cenną pozycję w dydaktycznej, a także koncertowej literaturze skrzypcowej. Szczególnie chętnie powinni po utwór ten sięgać młodzi skrzypkowie o zacięciu wirtuozowskim, a umiejętności na nim zdobyte przydadzą im się później w pracy nad trudniejszymi utworami koncertowymi.
Antoni Cofalik